Monday, September 7, 2015

STRATEGI PENGAJARAN INOVATIF

PENGENALAN

Dalam kepesatan pembangunan, guru berhadapan dengan pelbagai cabaran terutamanya dalam memastikan pendidikan memenuhi hasrat arus perdana masa kini.

Antara cabaran yang dihadapi oleh guru ialah menyesuaikan gaya pembelajaran murid dengan amalan pengajaran yang lebih cenderung kepada penggunaan teknologi maklumat dan bahan-bahan multimedia.

Gaya pembelajaran pelajar dalam bilik darjah juga lebih tertumpu pada teknik pemusatan pelajar.Oleh itu, amat penting bagi seseorang guru untuk mengetahui strategi pengajaran yang berinovasi bagi memastikan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.

Guru haruslah peka terhadap keperluan semasa agar dapat mengangkat martabat pendidikan ke peringkat yang lebih tinggi dan selaras dengan kehendak pembangunan.

Guru perlu melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran dan pengetahuan agar segala cabaran yang datang dapat dihadapi dengan lebih bijaksana..

Oleh itu, wajarlah bagi seorang guru untuk menimba lebih banyak ilmu serta menguasai kepakaran dan kecekapan dalam pelbagai bidang.Perubahan yang ingin dilakukan mestilah seiring dengan sikap positif serta amalan ynag berterusan.




KEPERLUAN INOVASI GURU

Gaya belajar seseorang adalah berbeza antara satu sama lain tanpa mengambil kira umur, latar belakang, status ekonomi atau kecerdasan IQ. Kenyatan ini selaras dengan pendapat Wan Zahid (1993) yang menyarankan agar guru menyesuaikan pengajaran dengan gaya pembelajaran murid.

Guru haruslah bijak menggunakan kelebihannya yang ada pada murid untuk mengoptimumkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.

Apakah kaedah pengajaran disesuaikan dengan gaya pembelajaran murid akan berasa seronok mengikuti pengajaran guru dan bersedia melibatkan diri secara aktif di dalam bilik darjah.

                                 


STRATEGI PENGAJARAN PEMBELAJARAN YANG INOVATIF


Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP)
  • suatu kaedah pengajaran sistematik yang melibatkan pelajar dalam pembelajaran pengetahuan/kemahiran melalui proses inkuiri lanjutan yang dibina berdasarkan persoalan asli dan direka untuk menghasilkan produk atau tugasan.
  • berbentuk projek ringkas ikut mata pelajaran dalam tempoh masa 1 hingga 2 minggu.
  • projek jangka masa panjang (setahun, merentas kurikulum dan penglibatan komuniti luar sekolah).
  • ciri-ciri PBL Synteta (berpusat kurikulum, gabungan beberapa mata pelajaran, berpusat pelajar, berasaskan kumpulan pembelajaran koperatif/kolaboratif, membawa penghasilan positif, penaksiran berasaskan prestasi).
Penjelasan tentang Perlaksanaan Pembelajaran Berasaskan Projek
(Project Based Learning, PBL)




Langkah-langkah:
  • memberi tugasan
  • menganalisis masalah
  • meneroka masalah
  • membuat perkaitan
  • membuat refleksi
Peranan Guru:
  • membantu pelajar mengenali strategi pembelajaran mereka.
  • belajar teknik pengurusan yang mutakhir.
  • menggunakan alat pengukuran informal untuk mentaksir pembelajaran pelajar.
  • mewujudkan bilik darjah yang mengutamakan pembelajaran.

Pembelajaran Berasaskan Masalah

Objektif:
  • mengukuhkan kemahiran pelajar untuk mempelajari sesuatu prinsip, konsep dan belajar menggunakan maklumat dalam pelbagai situasi.
  • memperkembangkan kemahiran pelajar memberi hujah dan pendapat, berfikiran kritis, serta kemahiran membuat keputusan.
  • memperkembangkan kemahiran pelajar mengintegrasikan pengetahuan dalam pelbagai disiplin ilmu dan kefahaman yang baik tentang peranan sikap kemanusiaan terhadap kemajuan profesionalisme.
  • menyediakan pelajar kepada konsep pembelajaran sepanjang hayat.
  • menggalakkan pembelajaran kumpulan kecil, keperluan kepada keberkesanan kolaboratif.
Penjelasan tentang Perlaksanaan Pembelajaran Berasaskan Masalah
(Problem Based Learning, PBL)

Kelebihan:

Menurut Montgomery (2000), antara kelebihan utama PBM berbanding strategi pembelajaran lain yang dicadangkan oleh teori konstruktivisme:
  • rangsangan atau simulasi yang berjaya dihasilkan olehnya dalam membentuk kognitif pelajar.
  • meningkatkan minat murid atau motivasi pelajar untuk belajar.
  • membolehkan pelajar mencuba pelbagai jalan penyelesaian dalam menyelesaikan masalah yang menyerupai masalah dunia sebenar.
Pembelajaran Elektronik (e-learning)
  • pembelajaran menggunakan komputer dan internet, CD Rom, televisyen interaktif atau siaran melalui satelit.
  • boleh berlaku di mana-mana sahaja
Ciri-ciri:
  • mengikut kadar kendiri pelajar
  • boleh dicapai oleh ramai pelajar
  • boleh dicapai di mana-mana dengan talian internet
  • memenuhi pelbagai gaya pembelajaran

Pembelajaran Berasaskan Laman Sesawang
  • merupakan sejenis pembelajaran dalam talian yang menggunakan gabungan streaming video, power point, audio dan perisian lain dalam pemyampaian pdp
  • 7 fungsi penting
    • pengumuman berdasarkan masa sebenar
    • teks
    • html
    • spread sheet
    • video
    • pautan luaran
    • buku gred
    • laman diskusi
    • kuiz automatik








No comments:

Post a Comment